Fragment blz. 6
Chef automonteur Reinhard Watzek uit Hamburg heeft in zijn bedrijf meer dan 200 TRABOLD filters ingebouwd. Op 12/2/1997 schrijft hij o.a.: “uit de respons van de klanten weten we dat de gebruikers van TRABOLD filters bijzonder tevreden zijn:
  • Er treden geen technische problemen op met de motor of andere aggregaten die verband houden met de montage van het filter.
  • In tegendeel, de klanten geven aan dat de motor rustiger loopt en zuiniger is.
  • Na de inbouw van het filter was het bij geen enkele wagen meer nodig de olie te verversen.
Fragment blz. 7
De montage van zeer fijne oliefilters maakt het olie verversen lange tijd overbodig, waardoor de hoeveelheid afgewerkte olie minder groot wordt en op den duur kosten worden bespaard.”
(uit Milieuhandboek van de stad Schneverdingen, 2e oplage, 1996, blz. 25)
Fragment blz. 8 (1)
Eigenlijk zou Hermann TRABOLD al lang het bijltje er bij neergegooid moeten hebben. Met veel geknutsel maakt hij een prima apparaat dat, zoals blijkt uit honderden praktijkproeven, echt werkt, maar er is amper iemand die er wat mee doet, de autofabrikanten niet, en de oliemultinationals al helemaal niet. Het zou slecht zijn voor de omzet.”
(Morgenpost, Hamburg & Auto, 7/2/1997)
Fragment blz. 8 (2)
De filters zijn gemonteerd in 8 vrachtwagens, 10 personenwagens, 1 industriemotor en 1 olieverwarming.
Totale bedrijfsduur zonder olie te verversen: 1,2 miljoen km, bij enkele vrachtwagens meer dan 250.000 km.
(Samenvatting van een brief van de fa. BAUZAUN GmbH, Creglingen, 29/8/1996)
Fragment blz. 9
Dit is een goede stap. Mogelijk kunnen de filters ook bij het leger en in gemeenten gebruikt worden. Economisch gezien is spaarzaamheid het trefwoord. Als deze ontwikkeling helpt te besparen en bovendien nog eens goed is voor het milieu dan is dat zoveel beter.”
(Citaat van Brigitte Adler, MdB, Tauberbisschofsheim in Fränkischen Nachrichten 23/2/1995)
Fragment blz. 10 (1)
Resultaten uit het onderzoeksverslag nr. 278/93 FKT van de TÜV Bayern Sachsen, 85748 Garching, 8/12/1993:
  • De aantallen partikels in de olie worden minder met het vaker doorlopen van het filter.
  • Het watergehalte van de olie wordt minder met het vaker doorlopen van het filter.
  • Op basis van het IR-spectrum kan geconstateerd worden dat het fileren geen wezenlijke chemische verandering van de olie veroorzaakt.
Fragment blz. 10 (2)
Sinds 1991 gebruiken wij TRABOLD filtersystemen bij machines en voertuigen zoals baggermachines, laadschoppen, Mercedes vrachtwagens, etc. Ondanks een zeer intensief gebruik is er gedurende deze tijd bij deze motoren geen olie ververst.
(Samenvatting van een brief van M. Werner GmbH, Afvaltransport, Goldbach)
Fragment blz. 11
Sinds begin 1992 gevveb wuh twee Peugeot J5 Turbo Diesel bestelwagens in gebruik die zijn voorzien van TRABOLD oliefijnfilters. Een van de twee heeft inmiddels ongeveer 350,000 km gedraaid. Bij deze wagens is alleen het filterelement vervangen, zonder olie te verversen. Wij noemen als voordelen:
  1. Een besparing op nieuwe olie van ongeveer 85%, hetgeen een geweldige daling van de kosten betekent.
  2. Behoud van het prestatievermogen van de motoren.
  3. Geen problemen met afgewerkte olie.
  4. Kortere onderhoudstijden.
(Uit een brief van de fa. R. Stripp GmbH, Sulzbach/M., 28/10/94)
Fragment blz. 12
Een expeditie in de Libische woestijn. Een extreem gebruik van onze Unimog U 1100 in de woestijnduinen. Het filter heeft uitstekend aan de eisen voldaan. Tijdens het rijden door de duingebieden werd de motor voortdurend maximaal belast...
(Samenvatting van Pritz, Expeditie-uitrusting, Passau)
Fragment blz. 13
Gemeentewerken van Winsen/Luhe voorziet de voertuigen van moderne fijne oliefilters. De bedoeling is dat het olieverbruik en het probleem van de afgewerkte olie als afval drastisch te verminderen... Achtergrond: het patent van de uitvinder Hermann Trabold uit Wertheim am Main maakt het olieverversen bij alle soorten motoren bijna overbodig... In Hamburg werd een programma gepresenteerd, speciaal gericht op het stimuleren van het gebruik van het filter.”
(Uit een radioverslag van Antenne Niedersachsen, 22/11/96)
Fragment blz. 14
... kunnen wij u mededelen dat wij uw oliefijnfilters al met veel succes gebruikt hebben bij het reinigen van de isolatieolie voor onze 110 kV en 20 kV hoogspanningsschakelaars. Op basis van de goede reinigingsresultaten tot dusver, de kostenbesparing en het voorkomen van afval zullen wij in de toekomst de isolatieoliën met een oliefijnfilter reinigen.”
(Uittreksel van een brief van Überlandwerk Unterfranken AG, Würzburg, 6/5/92)
Fragment blz. 15
Gerhard Furch, milie-inspecteur van Buxtehude, over het inbouwen van het eerste filter in een voertuig van de archeologische dienst van de stad: “dit spaart natuurlijke bronnen, beschermt het milieu en spaart geld uit.”
(Citaat in het Buxtehuder Tageblatt, 20/12/96)
Fragment blz. 16
Het verslag meldt o.a. aangaande het smeervermogen: “het draagvermorgen (de belastbaarheid op druk van de oliefilm) van de gebruikte, fijngefilterde olie is duidelijk hoger dan dat van de nieuwe motorolie die werd gebruikt om bij te vullen.”
(Een privé uitgevoerde praktijktest door een medewerker van het Instituur voor Fysica van de Goethe-Universiteit in Frankfurt/Main, 10/4/96. Onderzoeksleiding: Friedhelm Isselbächer.)
Fragment blz. 17
Vanwege de voordelen die zijn gebleken bij een praktijkproef in de AM Wörth, te weten:
  • Kostenbesparing door aanzielijk minder olieverbruik.
  • Weggevallen noodzakelijkheid de afgewerkte olie te verwerken.
  • Ecologische voordelen: zuinigheid met hulpbronnen, vermijden van afval.
  • Storingsvrij functionerende voertuigen bij een minimale onderhoudsspanning door een optimale smering van de motor.
  • Verbetering van de thermische omstandigheden bij vrachtwagen- en Unimog-motoren bij bijna of volledig stilstaand bedrijf (baggerwerk, maaien).
  • Storingsvrij bedrijf van de bydraulische systemen door het uitfilteren van olie-oxidatieproducten en vuildeeltjes zullen TRABOLD filters successievelijk worden ingevoerd bij alle Autobahnwerkplaatsen van de Autobahndirectie Südbayern.
(Autovbahndirection Südbayern, München, Techn. Amtsrat Bay)
Fragment blz. 18 (1)
Intussen heeft onze Scania 143 vrachtwagen, waarin als eerste een TRABOLD oliefijnfilter werd gebouwd, 760,000 km gedraaid (exclusief ca. 200,000 km stationair als kraan). Tot op de dag van vandaag loopt de wagen – net als de later ook van het filter voorziene wagens – probleemloos. De motor is in een zeer goede conditie ... er is geen olie ververst.”
(De fa. Ronald Hermann GmbH, 9/11/96)
Fragment blz. 18 (2)
Door het gebruik van het TRABOLD filtersysteem spaart u het milieu, worden uw bedrijfskosten lager en stimuleert u technische ontwikkelingen.